...

Wednesday, 31 July 2013

Aku & Dia

Kini aku merasakan lebih keseorangan ... lebih dari alone.. lebih dari berasa keseorangan di tengah-tengah lautan luas yang tak bertepi... andai kata ini takdirnya.. aku redha... mungkin bukan jodoh aku... bukan milik aku.. bukan tulang rusuk ku... mungkin tidak ada connection antara aku & dia... sebab mungkin aku xtau dia guna line ape.. Streamyx ke... P1 ke... herm..


Perit aku rasekan... kenapa ia berlaku ke atas diriku... mengapa ia terjadi.... akan tapi kenapa dirimu begitu sukar untuk menerima kembali diri ini... mungkin aku tidak setaraf.. atau adekah kesilapan aku yang dulu telah mengunci hati mu untuk memberi peluang kepada aku untuk kali kedua... adekah..??

mungkin benar... tapi adakah setimpal dengan menjauhkan diri dari aku.. dan peluang tidak lagi diperuntukkan untuk aku... 

mgkin kesilapan dulu amat sukar untuk dirimu terima..
bagi aku... itu tanda sayangnya aku pada mu... sayang yang tidak berbelah bagi...
mgkin aku terlalu menyayangi mu sehingga aku lupa akan kehendakmu.. maafkan aku...

aku fahami ape yang kau jelaskan padaku..Sekiranya penjelasan mu itu benar.. maka rela aku melepaskan mu.... semoga dirimu bahagia bersama insan pilihan..

.................episod lain plak................

pada hari lahir nya... aku berjanji untuk beri hadiah untuknya..
 Semalam aku telah berjumpa dengannya... gementar badan aku apabila melihat dirinya... lidah terkaku sementara... xtau apa kata-kata yang perlu aku ungkapkan.. 

sambil aku mengambil bungkusan hadiah untuknya, aku mula bertutur dgn baik.... dan dia juga.. 

'maaf kerana susahkan awk datang cni..'
'oh tidak mengapa..'
'ini hadiah yang saya nak bagi.. ade kuih sikit dalam tu.'
................................ dan aku lupa ape yang telah aku katakan selepas dari itu.....................

perbualan aku dengannya amat singkat aku rasa... memang begitu singkat... sepanjang perbualan, aku menatap wajahnya... menatap dengan perasaan yang merasakan mungkin aku tidak lagi dapat melihatnya dengan begitu hampir... 

Perbualan yang tidak panjang.... lantas perpisahan kami diakhiri dengan salam... 
aku start kereta dalam tergesa... xtau nak buat ape.. reverse... tgok dia... aku stop balik.. sebab aku ingin memberitahu yang aku tak boleh lepaskan dia... aku sayang dia... tapi aku tidak meneruskan.. kerna aku fikir... dia ingin bahagia dengan pilihannya.. bagaimana mungkin aku inginkan dia bahagia tapi aku menghalang kebahagiaannya... semestinya aku tak sanggup..
perbualan bersambung seketika... dan berakhir dengan ucapan terima kasih.. aku naiki balik kereta..
dalam keadaan sedikit sebak dan cuba menahan..

lantas tangan aku mula menyentuh butang ON radio... dan lagu ini lah menemani aku sehingga sampai dirumah... : ')






p/s : Lawak sedikit dipermulaan.. tapi ia serius bagi aku.. saat yang xkan aku lupakan.. 


Tuesday, 30 July 2013

Sujud Power !!


Tiada perbuatan yang boleh menghampiri Allah dengan kadar yang paling hampir melainkan Sujud....
Kita seringkali merasa kurang selesa sekiranya imam sujud terlalu lama..
Tetapi tahukah kita bahawa disana ada rahsia 1000 hikmah 
yang tersembunyi dari sujud yang sering kita lakukan. 
Begitu juga perlu kita sedar bahawa tidak ada sesuatu pun ciptaan dan suruhan 
Allah itu sia-sia malahan setiap ciptaan Allah itu mempunyai kelebihan - kelebihan yang selalunya tidak dicapai oleh akal manusia..




Jika dilihat.... dan difahami makna sebutan kita didalam solat, semuanya merupakan rayuan dan permintaan... dan jugak puji-pujian kepada Yang Maha Esa....
Meminta merupakan suatu perkara yang dilakukan oleh orang yang sangat-sangat memerlukan sesuatu perkara sehingga sanggup merayu dengan lemah lembut dan pengharapan yang amat tinggi di atas permintaan...

tidak ade manusia yang sungguh-sungguh meminta.. meminta dengan cara yang kurang sopan.. dan tidak beradab....

begitu juga kita dengan Allah s.w.t... bukan kadang-kadang kita meminta.. tetapi tiap-tiap masa dan tiap-tiap hari... jika tidak ade adab dan cara yang betul... bagaimana mungkin Allah menerima permintaan hamb-hamba NYA...

Tanda kesungguhan hambanya meminta... adalah permintaan di waktu yang sunyi sepi dipenuhi kegelapan dan dikala orang lain hanyut diulik mimpi... hambanya merayu dalam tangisan... dengan penuh adab dan pengharapan... itulah kemuncak permintaan seorang hamba yang meminta...

mintalah denganNYA... sesungguhnya Allah Maha Mendengar...............


p/s : sempena bermulanya 10 terakhir Ramadhan semalam.. marilah sama-sama kita menigkatkan ibadah dan ketaatan kita kepadaNYA.... semoga Ramadhan kali ini mendapat 3 perkara yang penting.. Rahmat.... Pengampunan dan Perlepasan dari api Neraka..





Monday, 29 July 2013

Esok Hari Lahir Dia

Esok hari lahir dia...... ape aku nak bagi sempena hari lahir dia.... Jam tangan ke... Selendang ke... Telekung 3 layer ke... ke nak bagi Topup RM10.00 ... herm.. fening...

Hari lahirnya sebelum ini pemberian aku tak seberapa.. hanya barang yang murah sahaja... Budak-budak tadika pun boleh beli.. herm.. tapi aku berharap pemberian aku itu diterimanya dengan penuh bermakna... dan disimpan atau diguna dengan sebaik-baiknya..

ape la nak bagi esok ni...
Can u give me some idea... what kind of present should i give to her for this year..??
**speaking owang kelatey..



erm... petang ni nak pegi usha2 tengok yang mana rase ok untuk buat present kat dia esok.. Mase outing ke Padang Besar hari tu... ade yang dah dibeli.. tp mcm xsesuai je...
herm.. kalau tak ade jugak.... terpaksa lah guna yang tersebut...

ape-ape pun harap-harap dia terima dan suka dengan pemberianku...

p/s : Harap hadiah ini bermakna walaupun kita berstatus " Kawan"..

Aktiviti Selepas Terawih

~ Assalamualaikum ~


Bila Ramadhan je ade terawih... bila terawih je ade Ramadhan..... dan bila Ramadhan plak ade macam2 kuih  - muih yang tak pernah kita lihat untuk berbuka... colouring plak tuh... Gulllp...!! oh.. sedap nya....



Berbeza pula apabila selesai menghabiskan solat sunat terawih... especially di negeri Cik Siti Wan Kembang ni... biasa nya kedai-kedai yang menjual 'colek' lebih banyak dan majoriti masyarakat disini mengunjungi nya selepas penat beribadah... mesti orang luar tak faham colek itu ape.. 'colek' lebih kurang macam 'rojak' jgak la.. bahasa sebenar IH kurang pasti.. tetapi 'colek' kat sini ade banyak jenis.. colek buah... colek ayam.. colek lipo.. colek kerang dan so on...

                                                      Src : Instagram ~ ILHAM_AZHARI

Bukan sekadar colek sahaja... kalau tiap - tiap malam duk tibai colek jemu jugak... so.. bagi orang yang berbeza seleranya.. ade juga yang ke pantai untuk menjamu selera sambil menikmati angin pantai di waktu malam..
Pantai Cahaya Bulan (PCB) merupakan salah satu tempat yang ramai dikunjungi untuk menikmati pelbagai juadah makanan laut yang segar dan menyegarkan...

IH pernah beberapa kali pergi dan menikmati susasana disana.. memang syok dan menyeronokkan tambahan lagi keluar bersama rakan-rakan sekampung yang lama tak bersua... memang banyak perkara yang diperbualkan.. oh rase macam nak pergi lagi... tp entah bila plak la.. kebanyakan rakan2 cbuk dengan urusan kerja dan pelajaran.. seperti juga IH....


IH rase korang lagi banyak aktiviti menarik yang korang buat selepas terawih... yang paling membosankan ade juga yang tido awal selepas terawih kan.... oh... amat membosankan......

tp IH bersangka baikla.. sebab korang nak bangun Tahajjud waktu malam mungkin...... hehe


p/s : sekadar perkongsian...:)

  







Thursday, 25 July 2013

Nota Cinta Ramadhan

~ Assalamualaikum ~

Bismillah...



Alhamdulillah.... sehingga hari ini dan saat membaca post IH ini.. kita masih lagi bernafas dengan baik di bulan yang baik lagi berkah ini... semoga kita dapat berpuasa dengan baik.. in shaa Allah....

Kita berpuasa bukan sahaja puasa dari segi makan dan minum... tetapi juga puasa bagi seluruh anggota badan kita dengan mengawal segala kelakuan dan gerak geri tubuh dari melakukan perkara yang sia-sia dan juga perkara2 yang boleh membawa kepada kemurkaan Allah s.w.t...

Nota Cinta Ramadhan..~

Bila mana kita menyebut.. atau mendengar akan perkataan 'Nota Cinta' ini... seringkali ia berkait rapat dengan sepasang manusia yang sedang bercinta... yang berbalas rasa cinta masing-masing..

IH kali ini... tidak ingin mengaitkan Nota Cinta ini antara manusia... tetapi.. antara hamba dengan Penciptanya.... 

secara amnya... bagaimana mungkin pencipta boleh mencintai ape yang diciptanya dengan memberikan pula keuntungan kepada ciptaanya.. sebagai contoh.. pencipta kereta tidak mencintai ciptaannya seperti mana yang disebut td..

Tetapi.. Allah amat mencintai hambaNYA dan berusaha untuk memberikan yang terbaik buat hambaNYA.. Sweetnya Allah kan.. 



Disebabkan sweetnya cinta Allah... Allah memberikan ruang yang baik dan telah berikan kita bulan yang mulia ini untuk menambahkan lagi pahala amalan dengan berlipat kali ganda buat hambanya.. Pintu-pintu Syurga dibuka seluas luasnya....  Subhanallah..... indahnya cinta Mu Ya Allah.. 

dan pada bulan itu juga Allah nak send Nota Cinta Ramadhan pada malam "Lailatul Qadar"... malam seribu bulan kepada sesiapa yang DIA cintai dan kasih..yang taat dalam beribadah kepadaNYA.. siapakah yang bertuah itu kan. alangkah indahnya hidup dan bahagia nya hidup andai dapat Nota Cinta itu.. Syoknyer...!! 


p/s : semoga kita di kalangan golongan yang di CintaiNYA...amin..

Nota Cinta Ramadhan ( source : iluvislam.com)


Fajar kini menginjak empat, 
Dan malam ketiga berpisah,
Sebak, lembut melambai dari hati,
Yang masih kecil dan rebung
Mulut sedang cuba beribadah,
Kumat kamit merendah diri,
Mengunci benih-benih yang menjengah,
Hati, gamaknya sama,
Menutup kecil-kecil buruk sangka,
Teringat, minta dilupakan,
Terpendam, minta didamaikan,
                                                                              Terlanjur, minta diampunkan

Moga benarlah ia melupus,
Dengan rahmah dan resah taubah,
Indah nian menangis,
Kerna lebihnya gerun tak tercapai,
Cinta Tuhan Maha Memeluk,
Dibanding geletek rasa sang fitrah
Apa juapun terlintas,
Semahunya biarkan hanya Engkau di sini,
Meniup roh-roh mahu berubah, berhijrah,
Cukuplah dua puluh lima yang tergadah,
Tak pernah ampuh tanpa khasyiatullah
Kebil rayu yang sayu,
Tersenyum kerna masih mampu,
Menjaga jiwa segenap anggota,
Namun masihlah terus ia merintih,
Memohon untuk menangis
Moga akhirnya,
Tersadur hati yang bersih,
Putihnya jernih bersama makna-makna Al-Quran,
                                                                           Untuk pimpin bahagia untuk ke Sana. 




Wednesday, 24 July 2013

Selamat Mengundi Warga Terengganu

~ Assalamualaikum ~




Herm...... terlupa plak hari ni berlangsungnya acara mengundi di Terengganu, negeri penyu kiter....... 
almaklumla.... sibuk berpraktikal.... fokus la katekan... banyak 'site' perlu dilawati...
** cbuk la sgt.. hak3  :P

Td ade dengar radio... Alhamdulillah...... dengar berita  suasana mengundi di Terengganu berada  dalam kedaan terkawal.. bagus2.... semoga terkawal hingga selesai mengundi...dan selesai pengumuman keputusan undian...

Kepada yang belum mengundi... undilah dengan tepat dan yakin.... fikir dulu sebelum pilih...... untuk masa depan negara yang lebih baik..... tp... bukan untuk kebaikan dunia sahaja... akhirat pun sama...... kerana kita yang hidup ni akan menghadapi mati... so... fikirlah yang terbaik..... semua ditangan anda semua.... kerana anda semua adalah rakyat Malaysia... rakyat yang inginkan kebaikan untuk negara... penetu masa depan negara....

p/s : Lama xposting citer2 kat cni... nanti terjah la lagi ke sini... banyak lagi cerita yg nak dikongsi.. 



~ SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA...~

 ~ DAN SELAMAT BERBUKA PUASA ~








Wednesday, 17 July 2013

Juadah Ramadhan 2013

~ Assalamualaikum ~


Alhamdulilah genap seminggu berpuasa.. masih lagi bernafas dengan baik..  diterima atau tidak puasa dan amal ibadat kita.. kita tidak tahu. brp bnyk ia diterima.. berdoa banyak2 moga2 ibadah kita diterima in shaa Allah... 

yang lepas biarla lepas.. harap ibadah kita yg lepas diterima hendaknya....
yang akan datang ni... jangan lepas kan peluang utk lebih berusaha dlm beribadah...

ok tukar cerita.....

tiap2 hari IH beli murtabak........ memang sedap.. 
macam biasa.... balik ja dari praktikal IH selalu singgah kedai murtabak dekat Pintu Geng Kota Bharu Kelatey..



hari ni akan IH singgah lagi sebab nak beli murtabak ni...
harap2 yang mane ade berhampiran dengan kawasan yang IH bgtau ni boleh terus pergi beli n try..... kalau xsedap..... lidah korang rosak... itu je yg IH bleh gtau..hak3..

k lah... kalut nak balik satgi .... nak pegi beli murtabak plak on da way balik....
take care utk pembaca... dan xtake care utk yg xbaca.. hehe..

wassalam..

P/S : Kepuasan dikala hati sedang duka mengenang kan nasib diri..... ##cinta jangan hilang..##





Bookmark Us

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Search

Copyright © IlhamHaikal | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com